Tuesday 25 June 2013

Muhammed Taha Al-junaid - Surat Al-Baqarah




ASALAMA..jAZAK ALLAH.(MASYA ALLAH,ONE OF MY FAVORITE RECITERS)

Surah al-Baqarah paling panjang dalam al-Quran. Ikrimah berkata: ‘Surah pertama diturunkan di Madinah ialah surah al-Baqarah.’ Ia seperti surah Madaniyyah yang lain. Memberi perhatian kepada pensyariatan menyusun kehidupan muslim dalam masyarakat baharu di Madinah. Masyarakat beragama dan bernegara sekaligus. Ia tidak bercerai tanggal. Ibarat jasad dan ruh, isi dan kuku. Pensyariatan di Madinah berteraskan aqidah tauhid. Prinsipnya beriman kepada Allah dan segala perkara ghaib, beriman sumber al-Quran dari Allah, iktiqad dengan segala perkara yang diturunkan Allah kepada para NabiNya, amal soleh ialah manifestasi iman tersebut. Termasuklah amal soleh itu ialah mengadakan hubungannya dengan Allah melalui solat dan saling memenuhi tanggungjawab sesama manusia melalui infaq di jalan Allah.

Janganlah kita kufur, engkar, melakukan pelbagai jenayah dan kerosakan di bumi.


Surah al-Baqarah mengandungi ayat yang hebat iaitu ayat al-Kursi. Ayat paling panjang dalam al-Quran juga berada dalam surah al-Baqarah. Ia berkaitan hutang dan adabnya.


Nabi SAW bersabda: ‘Bacalah surah al-Baqarah. Mengambilnya itu berkat. Meninggalkannya itu kerugian. Sihir tidak dapat menandinginya.’


                  -itulah pesan Dari nya untuk kita semua-

No comments:

Post a Comment